Дідковський С.В.
Дідковський С.В. (Київ)
Розвиток теоретичних концепцій соціально-психологічного проектування
Анализируется процесс развития концептуальных схем социально-психологического проектирования, разработанных в системотехнической, системо-деятельностной и системо-мыследеятельностной парадигме.
Ключевые слова: социальное, психологическое, проектирование, деятельность, парадигма, системотехническая, системо-деятельностная, системо-мыследеятельностная.
The process of development of the conceptual circuits of social - psychological designing developed in the system-engineering, the activity-system and the thinking- activity-system paradigm is analyzed.
Key words: social, psychological, designing, activity, paradigm, system-engineering, activity-system, thinking- activity-system.
В зв’язку вирішенням завдання реформування системи сучасної освіти, з кожним роком все більше уваги починає приділятися трансляції знань про управління, проектування, програмування та планування діяльності.
Якщо на початку ХХ століття в системі вищої освіти в першу чергу надаються знання про проектування побутових речей та інженерних споруд, то з середини 60 років студентів починають навчати основам організаційного, а трохи пізніше і соціального проектування. Наприкінці 80-х років акцент в змісті навчання зміщується на соціально-психологічне проектування.
Одночасно з цим у навчальних закладах США, Великої Британії, Ізраїлю, Фінляндії, Німеччини, Італії, та Нідерландів поступово набуває поширення така форма навчання проектуванню, як метод проектів.
Метою методу проектів є розвиток індивідуального досвіду учня з розробки та реалізації проектів вирішення соціально-психологічних проблем.
Головним засобом навчання, організованого в методі виступає теоретична концепція соціально-психологічного проектування.
Результати навчання залежать від змісту концепції, та форми її трансляції.
Проблема полягає в тому, що за останній час було розроблено кілька теоретичних концепцій соціально-психологічного проектування. І сьогодні в освітньому просторі одночасно існує і використовується в навчальному процесі кілька протилежних концептуальних схем, кожна з яких претендує на універсальність та істинність.
Мета нашого дослідження полягає в тому, щоби викласти результати дослідження розвитку основних теоретичних концепцій соціально-психологічного проектування..
Реконструкція процесу розвитку теоретичних концепцій соціально – психологічного проектування буде проводитись на доступному нам матеріалі публікацій по теорії та методології проектування.
Загальна концепція соціально-психологічне проектування.
Структура проектування включає до себе об'єкт та діяльність проектування. В залежності від об’єкту визначається тип проектування: машинобудівне, архітектурне, організаційне, фінансове, соціальне і таке інше.
У якості об'єкту соціально-психологічного проектування виступає соціально-психологічна діяльність. Особливість соціально-психологічної діяльності полягає в тому, що вона є проектною по суті своєї. Специфіка об’єкта відображається в структурі проектної діяльності та її елементах: ситуації запиту на проектування, проблемі, меті, засобі, та результатах роботи [1].
Ситуація запиту на проектування виникає внаслідок втрати об'єктом ідеальності та входу в проблемний стан.
Суть проблеми, яку вирішує проектування полягає в втраті об’єктом проектної функції.
Мета проектування полягає у відновленні проектної функції в структурі об'єкту.
Результат соціально-психологічного проектування полягає у відновленні проектної функції та ідеального стану соціально-психологічної діяльності.
Засобом організації та управління процесом розробки та реалізації проекту реконструкції проектної функції виступає схема нормативної організації соціально-психологічної діяльності.
Мета: відновлення проектної функції та ідеального стану
Проблема: втрата проектної функції
Запит на проектування: проблемний стан соціально-психологічної діяльності.
|
Засіб: концептуальна схема соціально-психологічної діяльності
Результат 1: реконструйована проектна функція
Результат 2: відновлено ідеальний стан соціально-психологічної діяльності в цілому
|
Рис.1 Загальна схема соціально-психологічного проектування
Ця схема використовується проектувальником у функціях:
1. схеми об’єкту проектування;
2. схеми організації проектування.
Специфіка схеми соціально-психологічної діяльності полягає в тому, що вона може приймати участь у проектуванні у двох формах: імпліцитній та експліцитній.
В імпліцитній формі схема є елементом особистісного досвіду проектувальника. В експліцитній вона отримує об'єктивний характер існування і використовується як для організації проектування, так і для підготовки проектувальників.
Механізм розвитку експліцитних схем соціально-психологічної діяльності полягає в рефлексії проектувальником процесу та результатів своєї роботи. За останні роки процес розвитку схем пройшов три етапи, в результаті чого з’явились системотехнічна, системо-діяльністна та системо-миследіяльністна концепції соціально-психологічної діяльності [2].
Системотехнічна концепція проектування соціально-психологічної діяльності будується на базі фундаментальних схем кібернетики. Процес проектування в системотехнічній парадигмі аналізується як потокова система, у якій розрізнені «потік, що є субстратом перетворення, і перетворювач, через який цей потік протікає». Потокова система обмежена полюсами «входу»і «виходу». За допомогою зворотнього зв'язку у системи здійснюється регулювання процесом перетворення субстрату, що тече крізь систему.
Найбільш відома соціально-психологічна інтерпретація системотехнічної схеми виконана Дж.Міллером, Е.Галантером та К.Прібрамом [3]. Вона зафіксована в схемі, що позначається абревіатурою Т.О.Т.Е. «Перевірка – Операція – Перевірка – Вихід». (рис. 2)
4. Розробка,
реалізація проекту нової дії
та тестування неузгодженості цілі та результату
3. Фіксація неузгодженості цілі та результату
2. Тестування
1. Цільова дія
|
5. Розробка,
та реалізація проекту нової дії
6. Тестування
7. Фіксація узгодженості цілі та результату
8. Вихід з діяльності
|
Рис. 2. Схема соціально-психологічного проектування в системотехнічній парадигмі.
Відповідно до цієї схеми проектувальник повинен:
1. розробити проект цільової дії;
2. реалізувати проект в дії;
3. протестувати, чи досягнуті результати;
4. якщо ні, то розробити вимоги на розробку альтернативних варіантів проектів;
5. розробити та реалізувати альтернативні варіанти проектів соціальних дій;
6. провести повторне тестування;
7. якщо після реалізації нового проекту дії, результати тестування відповідають критеріям перевірки, то вийти з процесу;
8. якщо мети знову не вдається досягнути, визначити умови завершення діяльності і вийти з неї.
Згідно з системотехнічною концепцією, зміст проектування полягає в реорганізації стратегії соціальних дій. А проектувальник виступає у якості соціотехніка, фахівця з оптимізації соціальних дій.
Системотехнічній схема проектування має істотний недолік - вона не дозволяє зрозуміти, на підставі чого відбувається процедура цілепокладання. Адже для того, щоб визначити те, що діяч чогось не має, і розробити вимоги на розробку та реалізацію проекту дії, завдяки якої він може це отримати, він повинен мати деякий протопроект чи прототип.
Системо-діяльністна концепція проектування соціально-психологічної діяльності будується на базі схеми відновлення діяльності, яка розроблялась в роботах Г.П. Щедровицького, О.І. Генісаретського, Б.В. Сазонова, В.Я. Дубровського, В.В Лефевра, В.М. Розіна та А.Г. Раппапорта. Ця схема відображає структуру проектування, як таку, що складається з трьох шарів: 1) ситуацій соціальної взаємодії; 2) розробки та реалізації проектів ситуативних дій; 3) трансляції прототипів взаємодії. (рис. 3)
Відповідно до цієї схеми протопроектування виконує функції організації соціальної діяльності в цілому і містить у собі:
1. соціальну взаємодію;
2. схематизацію досвіду соціальних взаємодій та формування схеми, що відбиває його функціональну структуру;
3. покладання отриманої схеми в простір персональної пам'яті у якості прототипу;
4. трансляцію прототипу в персональній пам'яті проектувальника у часі;
5. актуалізацію прототипу в новій ситуації соціальної взаємодії;
6. використання актуалізованого прототипу для аналізу ситуації та розробки проекту ситуативної дії;
7. перевірку розробленого проекту в дії;
8. оцінку результатів дії.
4. Трансляція прототипу
3. Розробка прототипу шляхом схематизації та нормування досвіду проектування соціальної діяльності.
2. Розробка та реалізація проектів ситуативних дій
1. Соціальна взаємодія
|
5. Актуалізація прототипу
6. Використання прототипу у якості засобу аналізу ситуації та розробки проектів ситуативних дій
7. Розробка проектів ситуативних дій та програм їх реалізації
8. Реалізація проектів в соціальній взаємодії
|
Рис. 3. Схема соціально-психологічного проектування в системо-діяльністній парадигмі.
Згідно з системо-діяльністною концепцією, зміст проектування полягає в формуванні та реконструкції нормативних прототипів. А проектувальник виступає у якості культуротехніка.
Сформоване уявлення про прототипи та проектування за прототипами залишало відкритим питання про те, як само протікає процес проектування в тому випадку, коли сама соціальна структура починає дрейфувати і змінюватись.
Дослідники писали про те, що в цьому випадку об’єктом проектування повинні ставати самі прототипи. Але вирішити проблему опису технології розробки та реалізації проектів реконструкції прототипів в системо-діяльній концепції не змогли [4].
Системо-миследіяльністна концепція проектування соціально-психологічної діяльності будується на базі схеми миследіяльності і розроблялась в роботах Г.П. Щедровицького, С.В. Попова, А.П. Зінченко та Ю.М. Громико [5]. Ця схема відображає структуру проектування, як таку, що складається з трьох шарів: 1) ситуацій миследіяльністі; 2) мисле-комунікації, та 4) чистого мислення. (рис. 3)
4.Аналіз та проблематизація форми онтологічної схеми
3.Схематизація змісту ситуації
2.Обговорення діяльної суті ситуації, що склалася
1.Рефлексія втрати функціонального стану управлінця ситуацією взаємодії
|
5.Розробка та реалізація проекту розвитку організаційно-діяльної схеми
6.Розробка проекту управління соціальною взаємодією
7.Розуміння того, що ситуація вирішена
8.Відновлення функціонального стану управлінця ситуацією взаємодії
|
Рис. 4. Схема соціально-психологічного проектування в системо-миследіяльністній парадигмі.
Відповідно до цієї схеми проектування виконує функції реконструкції прототипів, та містить у собі наступні операції та процедури:
1. рефлексію втрати функціонального стану управлінця ситуацією взаємодії;
2. обговорення діяльної суті ситуації, що склалася;
3. схематизацію змісту ситуації;
4. аналіз та проблематизацію форми схеми;
5. розробку та реалізацію проекту розвитку форми схеми;
6. розробку проекту управління соціальною взаємодією;
7. розуміння того, що ситуація вирішена;
8. відновлення функціонального стану управлінця ситуацією взаємодії.
Згідно з системо-діяльністною концепцією, зміст проектування полягає в реконструкції та розвитку схем мислення. А проектувальник виступає у якості схемотехніка.
Обмеження концептуальної схеми полягають у відсутня процедур рефлексії того феноменального змісту прототипів, що схематизується в процесі проектування [6].
Висновки
· Теоретична концепція соціально-психологічного проектування – це штучний конструкт, що виконує функції схеми об’єкту проектування та схеми організації та управління проектною діяльністю.
· Розвиток теоретичних концепцій соціально-психологічного проектування полягає в розвитку конструкцій їх схем.
· Механізм розвитку схем - в рефлексії та проблематизації відповідності їх форм діяльному змісту проектування.
· За час теоретико-методологічних досліджень проектування були розроблені три концептуальні схеми проектування.
· Системотехнічна концепція зводить зміст проектування до оптимізації дій.
· Системо-діяльністна концепція вбачає зміст проектування у реконструкції норм культури, що виконують функції прототипів, або протопроектів.
· Системо-миследіяльністна концепція полягає в розвитку форм схем проектного мислення.
· Перспективи досліджень розвитку концепцій проектування полягають в конкретизації та уточненні психотехнічного змісту схеми системної-організації проектної миследіяльності.
Література
1. Генисаретский. О.И. Деятельность проектирования // Теоретические и методологические исследования в дизайне - Труды ВНИИТЭ . - Часть 1. – М.,1990. - с. 114 – 132.
2. Розин В.М. Методология проектирования в России // Этюды по социальной инженерии: от утопии к организации. - М.: Эдиториал УРСС, 2002.- с.32-45.
3. Дж.Миллер, Е.Галантер, К.Прибрам. Программы и структура поведения. - Москва, 2000. - 228с.
4. Раппопорт А.Г. Проектирование без прототипов // Разработка и внедрение автоматизированных систем в проектировании (теория и методология). М., 1975. // www.circlr.ru
5. Щедровицкий Г.П. Схема системной организации мыслительной деятельности - системно-структурное строение, смысл и содержание // Избранные труды. - М.: Шк. Культ. Полит. - 1996. - с.281-298.
6. Дідковський С.В. Модель інструментально організованого проблемного соціально-психологічного проектування // Вісник Київського університету. - Випуск 17-18. - К., 2003. - с.70-73.
Дідковський С.В. Розвиток теоретичних концепцій соціально-психологічного проектування // Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія навчання / За ред. Максименка С.Д., М.Л. Смульсон. – т.8, вип.4. – К.: «Міленіум», 2007. – с. 58-64
// Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія навчання / За ред. Максименка С.Д., М.Л. Смульсон. – т.8, вип.4. – К.: «Міленіум», 2007. – с. 58-64.